Direktlänk till inlägg 15 oktober 2008

3-dagars update... :)

Av Åse - 15 oktober 2008 13:31

Okej, dags för en ny uppdatering då.. Jag börjar bakifrån som vanligt så att ni får allt i rätt ordning.

Efter att jag hade stressat mig igenom mina sista internetminuter gick jag o Johanna tillbaa till hotellet och mätte senare upp Johan O kristoffer för lite kortspel (och kan ni tänka er? Jag vann på plump! När hände det senast?!) innan det var dags för middag med resten.. Söndagskvällen erbjöd sedan en god middag på ett ställe som jag inte minns namnet på.. :P Åt i alla fall en halv grillad kyckling (nej, inte en halvgrillad utan det var en halv kyckling som var helt färdigtilllagad..) Och sen gick vi alla till en mysig bar och drack caiprinha. Vi kom dit ca 4 min innan happy hour var slut så det var bara till att beställa fort som tusan, haha J Trelig kväll i alla fall..

Måndagen var det dags för stud Santa Maria (byn som vi bor i..). Det var jag, Johan, Kristoffer o Johanna som skulle ut på en tur. Byn är inte speciellt stor, så det gick fort att gå runt hela, men dock inte lika fort att hitta allt.. :P Vi tog en siesta nere vid poolen, vilket vi förmodligen inte skulle gjort, för både jag o Kristoffer brände oss ganska rejält… :S Senare mötte vi upp Frida o Lisa för lunch på ett ganska knasigt ställe dit jag nog inte återvänder.. De hade inte hälften av det som stod på menyn (naturligtvis de saker jag hade bestämt mig för..), killen som jobbade där var ganska knas han med och vi fick inte maten i närheten av samtidigt och de flesta av oss fick drickan efter att vi fått maten.. Efteråt tänkte vi egentligen åka till Espargos som är Sals huvudstad, men Lisa o Frida tyckte att det var bättre att vi studdade Santa Maria riktigt ordentligt, så det blev ytterligare några timmars promenad där.. På eftermiddagen/kvällen hade vi alla 4 planerat internet-tid, och det gick toppen i ca 3 min efter att vi köpt koden, sen försvann internet och planerade inte att komma tillbaka på en lång stund… Så vi drack några öl istället, och sen letade vi efter någonstans att äta, vilket tog lite tid eftersom att strömmen var borta och en del ställen har stängt på måndagar.. Det slutade med att vi åt i en av restaurangerna här på hotellet och det var riktigt god pizza! J Att rekommendera! Efteråt lärde Kristoffer mig o Johanna att spela svensk skitgubbe (som inte ska förväxlas med spansk skitgubbe som den vanliga skitgubben tydligen heter..) och gissa vem som vann..? Konstigt när han är världens sämsta pedagog och berättade reglerna efterhand som vi spelade och efter att jag redan lagt min nia sa han, du var tvungen att lägga en tia om du hade en.. Tror ni ag hade en..? Haha Nåja, kul hade vi.. Och jag ska tjuvträna på svensk skitgubbe och klå honom en dag, det kan ni lita på! :P

Hmm.. Tisdag.. Det var igår det.. Stud island tour stod på schemat för oss alla 10 som vi nu utökats till.. En ganska intressant/speciell tur med jeep runt i sanddynerna på ön.. Vi körde förbi den gamla saltutvinningsplatsen som ligger här nere vid santa maria, fortsatte upp mot Murdeira som är ett turistkomplex, körde genom “öknen” förbi Monte Leão (som är format som ett sovande lejon, om man kisar o har grym fantasi.) upp till Palmeira som är en viktig hamnstad, där vi fick besöka en skola, sen körde vi upp till Buracona där ett fantisktiskt naturfenomen bildar ett blått lysande öga (om solen står rätt på himlen..). Efter detta körde vi till Espargos som är Sals huvudstad och gick en runda där, sen vidare till Den stora saltutvinngsplatsen där vi fick bada i det superdupersalta vattnet där man flöt omkring utan att ens anstränga sig, och sen hem. Hela denna turen tog ca 4 timmar, dvs ön är inte speciellt stor.. ;) Ca 30 km lång och 12 km bred.. Vi stannade för lunch inne i Santa Maria, på ett ställe som förmodlige inte heller får se mig som besökare fler gånger, i alla fall inte ofta.. Det var typisk afrikansk mat och man betalade i vikt.. Intressant.. Riset, potatisen och cous cousen smakade ju bra men själva köttet var mer tveksamt och fisken tittade jag knappt på..

På eftermiddagen samlades vi på kontoret och fick se hur det ser ut o fixa lite. Jag, Christina, Johana och eeva körde hit till Belorizonte för att ornda med bamsehuset och servicecentret, efter att ha suttit o väntat hur länge som helst på killen som skulle komma med nycklen till bamsehuset gav vi upp o åkte tillbaka till kontoret.. Sen var vi ute o åt på kvällen på Harrys curry in a hurry.. Mycket roligt namn på en restaurang! De serverar både kinesiskt, indiskt och europeiskt. Ni som känner mig vet nog att jag åt stekta nudlar, det var gott! J Sen gick jag, Johanna, Kristoffer o Johan hem till Johan o spelade lite kort och provade den inhemska spriten som vi hade köpt.. Den var sådär kan man säga.. :P Vi shottade den, vilket man nog egentligen inte ska.. 3 olika sorter och ingen av dem var särskilt god.. Menmen.. Gissa nvem som vann på plump igen?! Jag kan inte tro att det är sant! Haha Dessutom vann jag med mer än 100 poäng igår, helt galet ju!

Oj, förresten, jag har ju helt glömt bort att skriva hur duktig jag har varit! För tredje morgonen irad har jag och Johanna varit ute på morgonpromenad! Första dagen gick vi nere på stranden, vi trodde att det skulle vara lätt att gå precs nere vid vattnet.. Det var det inte!! Riktigt tungt! Sen igår gick vi upp till RIU och tillbaka.. Trodde att det skulle vara en lagom tur, men den vägen vi tänkte på var ingen väg, bara hallvsägs.. Så vi fick vända o ta en grymt mycket längre väg och när vi insåg dettas sneddade vi över en stor sandplätt (typ öken..) istället.. Idag gick vi inne i Santa Maria, nästan ända bort till andra öden och lite kringelokrok.. Ca 40 min varje morgon, det är duktigt! J Vi har ställt in oss på att gå varja dag.. Lite enklare nu inna vi börjat joba på riktigt enligt schema, men vi får se hur det går. Skönt är det iallafall! Sen kommer det Ions bli mörkare på morgonen längre fram men så länge vi är två ska det nog gå bra…

Hmm ja.. Idag.. Var uppe med tuppen för morgonpromenaden trots att jag inte börjar förrän elva, så tog tiden efter frukost att läsa igenom broschyren från pärm till pär och nu sitter jag på mitt rum och skriver min blogg så att jag inte slösar dyrbar internet tid på att skriva utan jag kan bara klippa o klista in allt jag skrivit…

Sorry för att det är ett tag sedan nu, men ni får nog vänja er vid att bli uppdaterade mer sällan.. Dock har v funderingar på att starta en “fellesblogg” (felles betyder tillsammans på danska o norska.. Dvs några av oss har en blogg tillsammans å kan vi alla uppdatera så att även om inte jag har tid kanske Johan eller kristoffer eller någon annan skriver en rad eller två så har ni lite koll på vad som händer i alla fall.. bra va? Men vi har inte helt planerat klart detta projekt ännu.. Mer info kommer!!

Nu börjar klockan bli mycket så jag ska ta mig upp i receptionen och se om jag kan använda internet där en stund så att jag kan lägga ut denna texten…

Uppdaterar mer så snart jag kan!

Kram

Johans mamma, jag måste ursäkta Johan med att den dagen vi skulle ut på internet så försvann som sagt strömmen, men här kommer lite mer info från de senaste dagarna iaf och Johan har varit nära mig nästan hela tiden så se det som att det är han som skrivit.. :P :) Tack för att du läser!

 
 
Isabelle

Isabelle

16 oktober 2008 11:06

Hej! Tänkte bara säga att ni jobbar för fritte på/i sal så kommer ni nog snart få vår kära BA-kompis herr Pöllänän som er kollega. Ta väl hand om honom, han är nog omskakad efter omflyttningen från phuket och den långa tråkiga väntan på visum hemma i sverige ;)

Roligt att läsa din blogg förresten! Sitter själv hemma och väntar på att få komma iväg till phuket för min första säsong :)

http://reseledarna.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åse - 2 maj 2009 16:17

Idag, innan jag ens kommenterar kommentarerna ska jag börja med att säga att jag är gryyymt ledsen att jag inte kan vara med på Josses 25 års fest ikväll! :( Men jag hoppas (och tror - nej är övertygad!) att ni får sjuuukt kul ikväll och att jag får ...

Av Åse - 30 april 2009 17:57

... att jag inte har uppdaterat på länge.. Har bara inte haft lust/tid/ork osv... Men nu är jag här.. en stund iaf. Idag är det torsdag och torsdag på Kreta bertyder flygplats om o om o om igen.. :P Vi var där tidigare idag och vi ska dit ikväll igen...

Av Åse - 24 april 2009 06:46

.. Usch, nu får det snart vara slut med de här tidiga morgnarna.. Och ja, det är det ju faktiskt, leeeedig imorgon! :) YES! Och dessutom LÖN idag, ioch inte vilken lön som helst, utan THE big one, eftersom jag får tillbaka mina BA-pengar! Rätt in på ...

Av Åse - 23 april 2009 18:25

Oj, insåg att det nog var ett tag sen jag senast uppdaterade er.. Kan bero på att dte har varit långa dagar.. Igår körde jag då för första gången Knossos utflykten, och resultatet är ganska nöjd :) Det är en väldigt lång dag, men jag tyckte nog jag k...

Av Åse - 19 april 2009 10:20

Guuud vad skönt det är att vara ledig! SOOOOVMORGOOOON! :) Såå najs! Oj, sorry jag blev visst avbuten av att skriva kommentarer till alla bilderna på facebook. Fast det visste ju egentligen inte ni, nåja.. haha Idag är jag alltså ledig, mycket bra! :...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards