Alla inlägg under oktober 2008

Av Åse - 19 oktober 2008 15:13

Då var det dags igen.. Jag skriver detta offline och har ingen aning om när jag kommer lägga upp det så det är kanske bäst att berätta att det är söndag idag, den 19 okt och klockan är 10.47 lokal tid..

Och det är ledig dag för hela teamet J

Ska börja någon form av bakifrån men nu har jag ju inte internet så kan inte se vart jag slutade sist.. Hmm.. Dagarna flyter liksom ihop med varandra nu när det bara är en massa studd hela tiden och inga gäster har vi och inga flygplatsdagar.. Men ska försöka komma ihåg..

Det måste ju ha varit den dagen jag skulle till Neptunus som jag skrev senast.. Då jag o Johanna hade varit ute på morgonpromenad och sen hade jag tid innan jag skulle börja.. Just så var det, men vilken dag var det…?

Skulle tippa på torsdag. Neptunus var som en ubåt fast det körde ovanför vattenytan… men så fanns det en “nedervåning” som man kunde gå ner i o sitta som var under vatten och nästan helt i glas. Så där nere satt man och kunde titta ut på fiskarna och vraken som har strandat utanför Santa Maria.. Ganska najs.. Sen hade tydligen Santa Maria fått en stor Jesus staty i present av någon (minns inte historien) som de hade lagt nere på havsbotten, så sedan några månader tillbaka ligger det även en Jesus Staty på havsbotten utanför Santa Maria som vi också fick se..

Efter Neptunus var det dags för lunch och sen study hotels.. Eftersom jag får så många klagomål från en viss ung herre att hea bloggen alltid handlar o mat så ska jag inte skriva om lunchen utan går direkt till study hotels.. Denna underbara syssla.. Usch vad tråkigt det är! Det innebär att gå runt på de olika hotellen i byn och kolla på rummen och ställa en massa frågor. Vi fick dessutom i uppgift att ta reda på att alla uppgifterna i katalogen/internet stämmer så vi hade en massa frågor att ställa.. Hann 6 eller 7 av våra 19 hotell.. Spännande… Och nu på nya schemat för nästa vecka har vi inte mer tid att studda hotell, så jag undrar hur detta ska gå…

På torsdagskvällen skulle vi sen ut med Neptunus igen, för att se hur turen är kvällstid.. Men pga Technical problems blev det inställt… Så det blev en tur till chill @ut för lite internet och öl istället.. J

Fredag var det sen dags för 4 av oss att studera en av de andra öarna, Fogo. Det var jag, Johan, Christina och Eeva. Dagen började tidigt, med buss till flygplatsen och in i ett litet propellerplan, tror det fanns ca 20 sittplatser. Johan var nervös!! Flygturen tog knappt en timme, och när vi kom fram möttes vi av lokalguiden, som guidade oss hela dagen tills det var dags att flyga hem igen runt halv fem. Efter den otroligt goda frukosten med superdupergod papaya marmelad blev vi guidade runt i huvudstaden, Sao Filippe, sen satte vi oss i minibussen och åkte upp mot vulkanen. Turen gick förbi fruktodlingar och jag har för första gången i mitt liv sett hur cashewnötter växer. Superfräckt! Det var en helt underbar tur på en helt underbar ö! Ön är för det första väldigt grön, jämfört med Sal som bara är sand.. Fogo är den yngsta av öarna och bildades för ca 100 000 år sedan.. Vulkanen hade utbrott senast -95 och innan dess var det -51 om jag inte minns helt fel. Det var en fantastisk miljö på hela ön och när vi tillslut kom fram till vulkanen och fick gå omkring på lavan var det bara helt fantastiskt! Vi var helt förstummade allihopa och tog massor av bilder! J En grymt bra dag, jag rekommenderar alla som ska åka till Kap Verde att ta ett besök på Fogo! Minnesvärt!

Fredagen var även Anders födelsedag, så vi var ute och åt på kvällen, nästan hela teamet. Några nya hade tillkommit, gruppen bara växer och växer hela tiden, det är så kul! J Me några va de om kommit ska vidare till Boavista i nästa vecka, det är den andra ön vi har gäster på, där vi bl.a har vårt Blue Village Exotic.. En trevlig kväll med god mat och dryck.. Som vi dessutom blev bjudna på J Tack restaurangen! ;) Färden gick vidare till Chill @ut där vi tog några öl och en o annan caiprinha.

Lördag då.. Nästan allihopa skulle ut på fishing with Nuno. Turen började här i Santa Maria, och gick med minibuss till Palmeira, där den stora hamnen är.. Ut på en gammal hummerfiske båt, och ut på havet. Vi fick fiska på traditionellt Kap Verdiskt vis, dvs inte med spön, utan man har linan uppvirad på en träbit, så agnar man på två krokar och där är en tyngd i lilan i form av en rostig gammal järnstång och sen släpper man hela linan tills den hamnar på botten o sen är det bara att vänta tills det nappar.. Jag tor att vi alla fick fisk faktiskt.. Daniel fick till och med en giftig liten rackare.. :P Ja, tom jag fick fisk, men inte självmant såklart.. En av de som jobbade på båten stod och höll i linan o när han kände att det nappade så fick jag dra upp fisken.. Hehe.. Jag försökte verkligen själv, men jag kände aldrig när det nappade. Ibland drog jag upp min lina och såg att betena var tomma.. Så jag matade mest fisken.. :P Sen fick vi även möjlighet att snorkla lite, men man såg inte så mycket, där var ett och anat fiskstim, men inte så mkt koraller, mest sten!

Efter turen skulle vi studda lunch på Riu, ett av våra all inklusive hotell, där även kontoret ligger just nu, men det ska flyttas om ca en månad.. Det var verkligen en stor buffe! Snacka om mycket mat! Helt galet! Vi åt tills vi var helt proppmätta, och sen hade vi en halv dag ledigt. Det är nytt från denna säsongen att alla ska ha vars en och en halv dag edigt i veckan. Denna gången hade vi lyx att det hamnade sammanhängande, men det kommer det inte alltid att göra..

Igårkväll hade vi fest. Vi satt nästan alla hemma hos Johan och Danuiel och smakade på våra goda jellyshots som vi hade blandat till för några dagar sedan och som har förpestat Johans och Daniels kyl sedan dess. Det har luktat apa sa dem.. Men de smakade faktiskt över förväntan.. Med tanke på att vi blandat dem med grogue (som är den lokala spriten, smakar som en blandning mellan hembränt och rom (så står det i vår broschyr..haha) ) och inte med vodka som vore mer brukligt. Såja, hjälte som jag är så hade jag ju med min PS2 även hit så vi spelade Buzz och sjöng sing star och hade allmänt trevligt! J Sen gick vi ut på byn för att möta upp ADM teamet som hade haft sin kick off. Själva utgången var inte speciellt rolig tyckte jag, vi gick bara mellan en massa ställen.. Hemmafester är roligare! J Ska pusha mer för det nästa gång.. :P

Nu ligger jag i min säng och väntar på at någon ska höra av sig.. Vi bestämde igår att vi ska till stranden idag, men att ingen ville ställa väckarklockan.. Verkar inet vara jättebra väder så vi får väl se vad det blir av det..

Förresten, jag har ju inte berättat att jag har flyttat.. Tuija, en av de finska guiderna, ville bo ensam så hon tog mitt rum på Belorizonte och så har jag flyttat över till Djadsal Moradiaz där de andra också bor.. Så jag bor nu i en större lägenhet och har också fått äran att ha tvättmaskinen i min.. :P Delar just nu med Emelie, men hon sa flytta till BVC (Boavista) på måndag och på onsdag kväll kommer Linda som jag ska dela med resten av säsongen.. Ska dela med en norsk jente igen! J

Det enda jag grämer mig över gälande flytten är att jag inte får äta frukosten på Belorizonte.. Den var bara så grym! Hade varit helt najs att äta där varje morgon, men jag överlever nog.. Det finns en toastmaskin här! Hehe :P

Flytten betyder också att jag fått tillgång till internet på rummet, dock måste man betala.. Det är samma internet som nere på Cill @ut, dvs det kostar 50 sek för en timme eller 250 sek för ett dygn. Det som är bra är att man kan logga på och av hur man vill (om nu funktionen fungerar, vilket jag är lite tveksam till..) och då är det ju faktiskt inte så dyrt att köpa för ett dygn.. Men annars får jag ju gå över till Belorizonte och sätta mig i guiderummet, som sist… Nu har jag ju lite längre dit, men fortfarande inte mer än kanske 7 min.. Så det ska nog gå fin. Sitter och funderar just nu om jag ska gå dit, ingen av de andra verkar ju ha vaknat, och vädret verkar inte direkt lämpat för beachen anyway…

Nåja, detta var en ganska lång update i alla fall.. När alla har kommit i mitten/slutet av nästa vecka så ska jag skriva lite om teamet, vem som är vem och så och även försöka lägga ut lite bilder så att ni får lite klarhet i hur det ser ut här och vem jag jobbar med.. Bra va?

Nästa vecka kommer första gästerna, första flygen kommer på torsdag. Sen ska jag ha HT (holiday tips) både på torsdag em på Belorizonte, med Johan.. Och på Fredag ute på Riu Funana med Christina. Det ska bli kul! J Ska bli najs med lite action, även fast det känns lite läskigt också. Hur många frågor ska det komma som man inte kan svaret på…? :S Och sen nästa måndag kommer ju mamma! Tror jag iaf.. Har inte pratat med varken henne eller pappa på några dagar.. Det verkar vara svårt för dem att ringa hit, och dessutom är det 3h tidsskillnad, vilket ställer till det endel…

Nåja, nu får det vara slut på den här romanen.. Hoppas ni orkade läsa.. :P

Hör av mig så snart jag kan igen…

Kramar

Av Åse - 17 oktober 2008 21:45

Har egentligen inte så mycket td att skirva för jag måste snart gå och göra mig iordnign för Anders födelsedagsmiddag.. emn jag vet hur gärna ni vill ha er uppdate så här komme ren kort en..

Idag har jag, Johan, Christina och Eeva vart och studdat Fogo.. en av de nadra öarna. Så grymt fin natur var där och framför at så är det den ön som senast hade vulkanutbrott.. -95 var det senaste och dte var så fräckt att gå omkirng på den stelnade lavan! Riktigt gyrmt! En riktigt härlig dag var det som jag verkligen rekommenderar till er som ska besöka Kap Verde!

Som sagt, jag vet att ni vill veta mer men jag känner mig aningen stressad just nu... :S

För er som vill läsa lite mer så kan ni läsa Kristoffers blogg sålänge. diberg.blogg.se. jag vet att han har lagt upp lite bilder och så också... :)

Somsagt, detta blev en kortis.. Mer kommer så småningom, I promise!

Det är så stressig tnu i början med all studd o alla middagar nu i början.. det blir nog lugnare sen när schemat kommit igång på riktigt o så... I vilket fall är jag ledig på söndag så då finns plenty of time! :)

Ha de guttas sålänge!

Och till Isabell, Danne har redan kommit, jag lovar att ta hand om honom och lära honom allt jag kan! :P

Av Åse - 15 oktober 2008 13:31

Okej, dags för en ny uppdatering då.. Jag börjar bakifrån som vanligt så att ni får allt i rätt ordning.

Efter att jag hade stressat mig igenom mina sista internetminuter gick jag o Johanna tillbaa till hotellet och mätte senare upp Johan O kristoffer för lite kortspel (och kan ni tänka er? Jag vann på plump! När hände det senast?!) innan det var dags för middag med resten.. Söndagskvällen erbjöd sedan en god middag på ett ställe som jag inte minns namnet på.. :P Åt i alla fall en halv grillad kyckling (nej, inte en halvgrillad utan det var en halv kyckling som var helt färdigtilllagad..) Och sen gick vi alla till en mysig bar och drack caiprinha. Vi kom dit ca 4 min innan happy hour var slut så det var bara till att beställa fort som tusan, haha J Trelig kväll i alla fall..

Måndagen var det dags för stud Santa Maria (byn som vi bor i..). Det var jag, Johan, Kristoffer o Johanna som skulle ut på en tur. Byn är inte speciellt stor, så det gick fort att gå runt hela, men dock inte lika fort att hitta allt.. :P Vi tog en siesta nere vid poolen, vilket vi förmodligen inte skulle gjort, för både jag o Kristoffer brände oss ganska rejält… :S Senare mötte vi upp Frida o Lisa för lunch på ett ganska knasigt ställe dit jag nog inte återvänder.. De hade inte hälften av det som stod på menyn (naturligtvis de saker jag hade bestämt mig för..), killen som jobbade där var ganska knas han med och vi fick inte maten i närheten av samtidigt och de flesta av oss fick drickan efter att vi fått maten.. Efteråt tänkte vi egentligen åka till Espargos som är Sals huvudstad, men Lisa o Frida tyckte att det var bättre att vi studdade Santa Maria riktigt ordentligt, så det blev ytterligare några timmars promenad där.. På eftermiddagen/kvällen hade vi alla 4 planerat internet-tid, och det gick toppen i ca 3 min efter att vi köpt koden, sen försvann internet och planerade inte att komma tillbaka på en lång stund… Så vi drack några öl istället, och sen letade vi efter någonstans att äta, vilket tog lite tid eftersom att strömmen var borta och en del ställen har stängt på måndagar.. Det slutade med att vi åt i en av restaurangerna här på hotellet och det var riktigt god pizza! J Att rekommendera! Efteråt lärde Kristoffer mig o Johanna att spela svensk skitgubbe (som inte ska förväxlas med spansk skitgubbe som den vanliga skitgubben tydligen heter..) och gissa vem som vann..? Konstigt när han är världens sämsta pedagog och berättade reglerna efterhand som vi spelade och efter att jag redan lagt min nia sa han, du var tvungen att lägga en tia om du hade en.. Tror ni ag hade en..? Haha Nåja, kul hade vi.. Och jag ska tjuvträna på svensk skitgubbe och klå honom en dag, det kan ni lita på! :P

Hmm.. Tisdag.. Det var igår det.. Stud island tour stod på schemat för oss alla 10 som vi nu utökats till.. En ganska intressant/speciell tur med jeep runt i sanddynerna på ön.. Vi körde förbi den gamla saltutvinningsplatsen som ligger här nere vid santa maria, fortsatte upp mot Murdeira som är ett turistkomplex, körde genom “öknen” förbi Monte Leão (som är format som ett sovande lejon, om man kisar o har grym fantasi.) upp till Palmeira som är en viktig hamnstad, där vi fick besöka en skola, sen körde vi upp till Buracona där ett fantisktiskt naturfenomen bildar ett blått lysande öga (om solen står rätt på himlen..). Efter detta körde vi till Espargos som är Sals huvudstad och gick en runda där, sen vidare till Den stora saltutvinngsplatsen där vi fick bada i det superdupersalta vattnet där man flöt omkring utan att ens anstränga sig, och sen hem. Hela denna turen tog ca 4 timmar, dvs ön är inte speciellt stor.. ;) Ca 30 km lång och 12 km bred.. Vi stannade för lunch inne i Santa Maria, på ett ställe som förmodlige inte heller får se mig som besökare fler gånger, i alla fall inte ofta.. Det var typisk afrikansk mat och man betalade i vikt.. Intressant.. Riset, potatisen och cous cousen smakade ju bra men själva köttet var mer tveksamt och fisken tittade jag knappt på..

På eftermiddagen samlades vi på kontoret och fick se hur det ser ut o fixa lite. Jag, Christina, Johana och eeva körde hit till Belorizonte för att ornda med bamsehuset och servicecentret, efter att ha suttit o väntat hur länge som helst på killen som skulle komma med nycklen till bamsehuset gav vi upp o åkte tillbaka till kontoret.. Sen var vi ute o åt på kvällen på Harrys curry in a hurry.. Mycket roligt namn på en restaurang! De serverar både kinesiskt, indiskt och europeiskt. Ni som känner mig vet nog att jag åt stekta nudlar, det var gott! J Sen gick jag, Johanna, Kristoffer o Johan hem till Johan o spelade lite kort och provade den inhemska spriten som vi hade köpt.. Den var sådär kan man säga.. :P Vi shottade den, vilket man nog egentligen inte ska.. 3 olika sorter och ingen av dem var särskilt god.. Menmen.. Gissa nvem som vann på plump igen?! Jag kan inte tro att det är sant! Haha Dessutom vann jag med mer än 100 poäng igår, helt galet ju!

Oj, förresten, jag har ju helt glömt bort att skriva hur duktig jag har varit! För tredje morgonen irad har jag och Johanna varit ute på morgonpromenad! Första dagen gick vi nere på stranden, vi trodde att det skulle vara lätt att gå precs nere vid vattnet.. Det var det inte!! Riktigt tungt! Sen igår gick vi upp till RIU och tillbaka.. Trodde att det skulle vara en lagom tur, men den vägen vi tänkte på var ingen väg, bara hallvsägs.. Så vi fick vända o ta en grymt mycket längre väg och när vi insåg dettas sneddade vi över en stor sandplätt (typ öken..) istället.. Idag gick vi inne i Santa Maria, nästan ända bort till andra öden och lite kringelokrok.. Ca 40 min varje morgon, det är duktigt! J Vi har ställt in oss på att gå varja dag.. Lite enklare nu inna vi börjat joba på riktigt enligt schema, men vi får se hur det går. Skönt är det iallafall! Sen kommer det Ions bli mörkare på morgonen längre fram men så länge vi är två ska det nog gå bra…

Hmm ja.. Idag.. Var uppe med tuppen för morgonpromenaden trots att jag inte börjar förrän elva, så tog tiden efter frukost att läsa igenom broschyren från pärm till pär och nu sitter jag på mitt rum och skriver min blogg så att jag inte slösar dyrbar internet tid på att skriva utan jag kan bara klippa o klista in allt jag skrivit…

Sorry för att det är ett tag sedan nu, men ni får nog vänja er vid att bli uppdaterade mer sällan.. Dock har v funderingar på att starta en “fellesblogg” (felles betyder tillsammans på danska o norska.. Dvs några av oss har en blogg tillsammans å kan vi alla uppdatera så att även om inte jag har tid kanske Johan eller kristoffer eller någon annan skriver en rad eller två så har ni lite koll på vad som händer i alla fall.. bra va? Men vi har inte helt planerat klart detta projekt ännu.. Mer info kommer!!

Nu börjar klockan bli mycket så jag ska ta mig upp i receptionen och se om jag kan använda internet där en stund så att jag kan lägga ut denna texten…

Uppdaterar mer så snart jag kan!

Kram

Johans mamma, jag måste ursäkta Johan med att den dagen vi skulle ut på internet så försvann som sagt strömmen, men här kommer lite mer info från de senaste dagarna iaf och Johan har varit nära mig nästan hela tiden så se det som att det är han som skrivit.. :P :) Tack för att du läser!

Av Åse - 12 oktober 2008 19:25

Aaah, jag vet att det var år och dagar sedan jag skrev senast och jag har lite ångest över att sista tiden i turkiet inte blivit dokumenterad. Och jag lovar ingenting, men jag hoppas att jage n dag inom en snar framtid ska försöka hinna med att skriva om den sista veckan därnere och även om de tre fina dagarna jag hade hemma i Sverige.. Men nu är det fullt fokus på Kap Verde! :)

Resan hit började på Kastrup.. mötte upp Johan och tillsammans hade vi en del övervikt som vi dessvärre fick betala för, men hon var snäll och drog bort 5 kilo var, så Johan betalade 10 kg och jag 18.. :/ VARFÖR kan jag aldrig lära mig att dra ner på onödiga ting..? Visserligen är jag lite stolt, för jag hade ca lika mkt som när jag flög ner till BA, men nu har jag ju en del uniform samt en del nya tunga saker, som en extern hårddisk och mitt PS2, vilket betyder att jag trots allt måste ha varit duktig och dragit ner på en hel del kläder och andra småting... :) Stolt! haha men inte tillräckligt stolt, för då hade jag också legat på runt 35 kilo.. :P

Nåja, Johan och jag tog farväl av mina föräldrar och flög till Lissabon, flygningen gick fint.. Vi satt superbra, raden precis bakom första klass, och sätet mellan oss var som ett minisäte där ingen satt, vilket betydde att där kunde vi lägga våra saker och vi hade bordet där nerfällt så kunde vi ha dricka o dyligt där men endå sitta bekvämt på våra egna platser :)

Sen hade vi en dryg väntan på 4h o 50 min på Lissabons flygplats.. Vi satt o väntade på Kristoffer först i ca en timme, sen handlade vi lite käk och kollade på fotbollsmatchen mellan Portugal o Sverige som lägligt nog gick just då vi hade tid att slå ihjäl på Lissabons flygplats.. :) Sen hade Johan lite roligt med några servetter och en bläckpenna, allt medans jag försökte lösa en omöjlig soduko som tillslut Kristoffer tog över och lyckades med.. Vilket knäckte mitt självförtroende. Btw så var det grymt kallt där på flygplatsen! Jag satt med en tjocktröja på mig, plus min sjal som halsduk och med kristofers tjocktröja runt axlarna o ryggen och endå frös jag.. Knas! :(

Nåja, efter långt om länge (som endå faktist gick ganska fort..) så var det dags att boarda nästa plan.. Lissabon-Sal.. Johan och jag satt på en rad och Kristoffer ganska mkt längre fram.. Johan o jag hade utr för det satt ingen me rpå vår rad så jag flyttade ut på mittgångsplatsen så hade vi ett säte mellan oss, igen. Skönt! :) Jag sov iofs hela vägen ner, vaknade till, och då hade jOhan redan fått mat, så fick jag min.. men åt typ 4 kex med smör.. Sen somnade jag igen och vaknade till någon timme senare. Då låg Johan ner på sitt nerfällda bord med en kudde o sov.. såg ganska obekvämt ut efetrsom han är så lång.. Sen somnad ejag igen och vaknad einte förrän de väckte mig då det var dags att räta på stolsryggen för att vi skulle landa.. Landade typ en halvtimme tidigare än beräknat, vilket inte gjorde oss något.. Sen var det en kö till passkontrollen. Som tur var var dte ju bara vårt plan så det gick hyffsat fort, men vi stog ändå och funderade på vad som skulle hända om Lisa "glömt" att fixa med våra visum.. Det hade hon inte! :D Fick våra väskor direkt, de hade ju redan rullat därpå ett av de två banden medans vi stod i kön till passkontrollen.. Mamma och pappa: nu vet jag varför jag skulle valt fordväskan istället för den rutiga jag köpte i Egypten.. Fordväskan hade förmodligen pallat trycket och inte gått totalt sönder.. :S Inte så mkt sönder så att saker hade ramlat ut, men båda fästen till handtaget på ena sidan är nästan helt lossnade.. Så om jag använderden mer kommer den nog snart att gå helt sönbder så att man inte alls kan använda den mer.. typiskt! :(

Nåja, Lisa och Frida mötte oss på flygplatsen i taxi eftersom de fått punktering precis utanför deras lägenhet.. Så vi tog taxi hem, och då var jag sååå trött! Sen checkade vi in mig på mitt hotell och en portier tog mina väskor och gick före mig till mitt rum, medans de andra åkte vidare några hundra meter till sitt boende..

Kom in på rummet.. det var ganska litet.. blev lite besviken, hade väntat mig en bungalow.. Men det är helt ok, verkligen inget fel på det.. men är man van vid SGR så är man.. :P

Nåja, jag packade upp så smått, var ju tvungen att hitta neccesär och pyjamas.. Sen gick jag o la mig, helt död var jag.. men tror ni jag kunde somna..? Nej, kändes som jag låg där en halv evighet, men det gjorde jag förmodligen inte.. :P Vaknade till inatt o var svettig så jag slog igång ACn, och sen vaknade jag igen nån gång o somnade direkt igen.. Klockan ringde strax innan 9, upp o duschade och packade upp lite till.. Sen mötte jag en av bamsetjejerna, Johanna, i receptionen kl 10, efter att ha gått lite vilse inne på hotellområdet. Vi gick till Lisa o åt frukost med de 8 som är här änsålänge och sen hade vi studda beachen på schemat :) Riktigt nice dag att börja med, men det blåste en del så det var sand sand sand överallt... :P Men havet var najs, lagom varmt/kallt och en del vågor. Kristoffer o Johan var galna, som vanligt o lekte o badade som bara pågar kan.. :P Byggde sandslott när de fick tråkigt också.. i form av Kapadoccien., heh.. ;)

Vi tjejer tog det lite mer lugnt o solade och badade litegrann.. Tills Johan o kristoffer bestämde sig för att jag skulle bada och nästan drunkna... :P Men detvar skoj.. Lite lunch på beach club satt välbehövligt efter bad o lek, sen fick vi fritid.. Jag, Johan, kristoffer o Johanna gick och tog oss en drink i baren och nu sitter jag här... Tiden är ute egentligen, fick köpa till mer tid fr att kunna lägga ut detta jag skrivit..

Ska hem o duscha av mig all sand som juag har äverallt och då menar jag överallt!! Sen ska vi mötas igen kl fem, jag, Johan, kristoffer o Johanna och sen ska vi möta de andra kl 19 för att gå ut o äta..

Uppdaterar mer senare, I promise!

Ha det toppen hemma..

Förresten.. har ett Kap Verdiskt nummer också.. +238 979 81 47 Ring eller smsa så mycket ni vill! :)
Take care, vi hörs!
PUSS O KRAM!!!

Av Åse - 1 oktober 2008 19:57

Oj, det har hänt mycket sedan sist jag skrev.. Vet inte hur jag ska kunna få ner allt tror jag.. men ska som vanligt försöka börja från början, det brukar bli bäst så.. Och för att kunna göra det mået jag som vanligt kolla när jag skrev senast och vad jag skrev då.. Så ett ögonblick, bara..

Hmm.. söndags var alltså senast.. Känns som evigheter sen.. HT gick bra, och vi sålde en del, sen tog vi lite bilder på mig o Meidie och några av killarna som jobbar på Side Hill, najs! :) Blev en kort siesta där sne innan det var dags för Area, som gick finfint! Sålde en del där också och hade att göra och gäster att prata med på alla hotellen, så det var trevligt. Gjorde inget att jag var ensam.. :P Söndagskvällen bjöd på en middag på Liman. Det var jag, Jutta, Johan och Meidie och vi hade riktigt trevligt och satt kvar ganska länge. :) Efteråt gick vi o tittade i lite affärer också. Blev ganska sent där tillslut, vi var hema runt 12.. Jag hade dessutom servicetelefonen denna natten, men tro det elle rej, den ringde inte en enda gång. Helt sjukt! Vi ringde tom och testade så att den verkligen fungerade, och det gjorde den.. Så det var/är jag grymt tacksam för :)

 Så blev det måndag, suck.. denna måndag kommer jag nog minnas länge..

Lämnade lägenheten kl halv nio på morgonen och var inte tillbaka förrän kl 23.. Ska försöka att förklara varför.. Dte började med Service på Side Hill på förmiddagen, som gick helt fint. Efter det körde jag o Jutta till Manavgat för att utföra diverse ärenden, bla skulle vi ornda synundersökning till mig och titta på nya glasögon, men det gick inte så bra.. Kortfattat så hittade vi inte från optikern till sjukhuset där vi skulle göra synundersökning, så vi gav upp.. ;) Körde tillbaka till Side, åt lite lunch, fixade med några claims och annat på kontoret. Sen var klockan så mkt att det inte var lönt för mig att gå hem o ha siesta, så jag pulade med lite annat, arkiverade listor och annat trevligt. Sen var det service på Side Hill igen, vilket också gick helt fint.. Fick ett samtal från Jutta om att jag behövde besöka sjukhuset och prata med en gäst, em det skulle gå fort.. Inga problem, jag fixar.. Det slutade med att jag satt där i nästan tre timmar.. Vi som hade planerat in grillbuffe och allt.. det sket sig.. Vi kom till Side Hill strax efter klockan 21.. buffen pågår mellan 19-20.30 Men de plockad eihop lite mat till oss och vi fick vars en delikatesstallrik, som inte var dumt alls, men jag mådde ganska crappy efter sjukhuset och det kändes som jag hade feber. Kändes lagom kul att sitta där på Side Hill bland alal gästerna i samma kläder som jag haft på mig hela dagen. ELises familj är på besök, dessutom o jag skulle försöka vara trevlig, men det kändes inet som att jag lyckade sså bra.. :/ Var ganska tagen av hela händelsen och väldigt trött efter en lång dag.. Var hemma runt 23, som sagt men hade svårt för at lägga mig och sova, eftersom jag trodde att jag skulle drömma om den stackars mannen på sjukhuset, så jag satte på Love actually, som jag börjde på nåhgra dagar tidigare, men tor bestämt at jag somnade fortare än fort!

Tisdag, så.. och IYI BAYRAMLAR! :) Som betyder trevlig bayram. Det är nämligen så att Ramadan, fasteperioden är över nu, sista dagen i måndags, och det betyder fest i dagarna 3 med start tisdag, som sagt. :) Betyder att man säger Iyi bayramlar till alla man möter och att alla bjuder på godis överallt.. :P

Dagen bjöd på en trevlig tur med vår käre lokalguide Ismail, även känd som Åsna.. ;) Åkte på Real Turkey och hade rekordmånga gäster. Hade med mig hela 16 pax, tror aldrig att vi tidigare varit fler än 9.. En trevlig tur, lagom lång, lagpom mycket info (varav jag kan det mesta utantill) och mycket trevliga o glada gäster som alla tackade så hemskt mycket för turen då de klev av! :) Efteråt gick jag upp på kontoret o hjälpte till med diverse, körde ut till några hotell o fixade saker o sen skulle jag hem o vila, eftersom jag skulle ha depnight.. Gick sådär med vilandet.. Rent för mycket oljud hemma o rent för lite tid, så det blev inte så mkt av det.. Dags för beach-party på kvällen som Side Hill hade ordnat. Ganska så ordinärt beach-party kan man säga. För det första så när vi kom dit var det ingen där.. men vi ssatte oss o väntade, och väntade.. och det skedde inte mkt.. men sen började det dyka upp en o annan kock och annat folk o vi fick lite dricka o så småningom kom Sinan (högsta managern på Side Hill) och sen dök dem upp en efter en. Det var gansak trevlig stämning tillslut, men bara helt vilt kallt! :( Vi satt med filtar o endå frös jag som tusan! Jag var nog inte helt kry heller, kändes tidigare på kvällen som att jag hade feber, elelr så var det bara trötthet pga mycket jobb o lite sömn på sistone.. Nåja, vi var kvar där helt för länge.. Desl för att Meidie skulle ta farvel av alla som jobbar på Side Hill eftersom hon reste hem idag, dels för att Henna skjutsade Halil till bussstationen och det tog tid innan hon kom tillbaka för att hämta oss.. Vi var inte hemma förrän strax efter tolv och  då vard et försent för mig att lägga mig att sova före dep night så jag fick hålla mig vaken istället.. Dags att köra när klockan var halt två, sende en buss först, vilket gick hur fort som helst, och sen satte jag mig i bilen. Gick toppenbar att köra dit, inga problem alls.. Träfade Kenneth från Ving där o vi hade trevligt, som vanligt. :) Sen var han så snäll att han sällskapade mig i bilen på vägen hem så att vi kunde småprata lite och förhindra att jag somnade bakom ratten (igen).. Var hemma runt 5 tiden och somnade ganska direkt.. Klockan kvart i sex ringde servicetelefonen och detta var inget kort samtal där svaret var "du må ringa igen efter klockan 8 imorgon tidlig!" utan här var det till att sätta sig upp, tända lampan, anteckna och sen ringa efter support på Alanyas back up telefon, stackars Jonatan fick nog åka iväg till ett hotell och ta hand om saken.. :( Nåja, jag somnade igen, men vaknade vid 9 av att Meidie ville ta farvel.. hade bett henne att komma på morgonen så att vi slapp ta farvel på kvällen innan.. Efter att hon varit här pratad ejag lite med Elise och sen had ejag svårt att somna om, försökte i drygt en timme, emn gav upp.. Så gick up o åt lite..  Pysslade luite på internet.. sen gick jag o leise ner på marknaden och gjorde några fynd :) Brossan, nu har jag handlat en toppenfin tröja åt dig! :) Och se gick vi hem och jag fick sovit i nästan 2 timmar till.. Sen var det dags att åka in till Manavgat och möta Nina från optikern som vi samarbetar med för att göra syndundersökning o kolla på brillor.. Gock väl sådär denna gången med.. Diverse strul med ögonlä'karens bokninbgstider och annat.. em  jag hittad ett par superfina bågar och synundersökningen blev avklarad, så nåt nyttigt har jag gjort idag iaf! :)
Nu på kvällen har jag haft en sendbuss och har en till om en timme..S ens ak jag bara rätt i sängen och sova så gott inatt! Ingen servicetelefon som stör, förhoppningsvis vaknar jag inte när Elise kommer hem mitt i natten.. och jag har sovmorgon, för dte är HT som står på schemat imon, och då börjar man runt 10 så jag kan sova till 9 :) Ska bli skönt! HGåll nu tummarna för mig att ja kan sova inatt! Senbussen går nog fort för det är bara tre hotell och totalt 9 pax tror jag, så det ska vara snabbt avklarat! :)

Hmm, var det något annat jag skulle meddela här..? Det är en vecka tills jag kommer hem nu, det vet ni va...? :) Är ju visserligen bara hemma så få dagar, men ska ändå bli skönt, jag ser framemot det! Mamma, du kanske måste plocka fram min vinterjacka..? :P

Jag kan bara tänka mig hur många stavfel det måste finnas i denna texten, som förmodligen också blev ganska lång... Men jag orkar inet gå tillbaka och rätta, jag tror nog ni överlever.. :)

Ha en fin lill-lördag hemma.. Snart är det helg igen, för er som har lyxen att njuta av sånt! :P

Kram o puss

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards